Leerlingen ontdekken magie van technologie met de gratis Digi-doener

In een digitale economie is het belangrijk dat leerlingen vanaf de basisschool leren omgaan met technologie. Ronilla Snellen, Directeur stichting FutureNL, heeft daarom de stichting FutureNL opgericht.

Samen met TU Delft en Openbaar Onderwijs Groningen heeft de stichting de leerlijn digitale geletterdheid ontwikkeld. Iedere week komen er nieuwe gratis lessen uit - de zogeheten Digi-doeners - voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Hiermee kun jij jouw leerlingen techwijs maken en de magie van technologie laten ontdekken!

Magie van technologie

De Digi-doeners gaan over uiteenlopende technologieën. Denk aan zelfsturende auto's, chatbots, cookies, smartwatch, blockchain, hologrammen etc. "We focussen met de lessen vooral op de kansen en de magie van technologie. Bijvoorbeeld technologische oplossingen die bijdragen aan duurzaamheid, een beter milieu, armoedebestrijding en voedselproblematiek", vertelt Ronilla.

'‘We focussen met de lessen vooral op de kansen en de magie van technologie', Ronilla Snellen, Directeur FutureNL

Kant-en-klaar lesmateriaal

Volgens Ronilla hebben veel leerkrachten en docenten het al erg druk en en zijn daarom bang dat techniekles extra werk oplevert. "Daarom heeft het lesmateriaal van FutureNL altijd een leerdoel van een bestaand vak. Zo kun je de Digi-doeners tijdens het vak geven. Bovendien zijn de lessen kant-en-klaar met docentenhandleiding, slides voor het digibord en werkbladen voor de leerlingen. Hierdoor heb je weinig voorbereidingstijd nodig, je hoeft alleen de les nog maar te geven!"

Leerdoelen

Het lesmateriaal heeft een opbouwende leerlijn en behandelt verschillende leerdoelen, onderverdeeld in vier categorieën: computational thinking, mediawijsheid, ict-basisvaardigheden en informatievaardigheden. De 25 lesmakers van de Digi-doeners zijn zelf leerkracht of docent. Hierdoor sluiten de Digi-doeners aan bij de behoefte van het onderwijs. Naast de Digi-doeners is het ook mogelijk om workshops te volgen of een CodeUur aan te vragen. Zo kun je zien hoe je digitale geletterdheid kan toepassen op school.

‘In plaats van een spelletje spelen, kun je ook zelf een game maken’ - Ronilla Snellen, Directeur FutureNL

Waarom les in digitale vaardigheden?

In de huidige maatschappij hebben we allemaal met tech te maken. De impact van technologie wordt steeds groter. Ronilla: "Iedere baan in de toekomst heeft een digitaal component. Als je digitale vaardigheden niet op jonge leeftijd leert, zal je dat al werkende nog moeten ontwikkelen. Daarnaast is het heel erg leuk om digitaal te creëren. In plaats van een spelletje spelen, kun je ook zelf een game maken. Als we lessen op school geven, merken we dat de leerlingen echt gelukkig worden van het creëren. Hoe gaaf is het bijvoorbeeld om zelf een hologram te maken met je telefoon?"

 

MAKE TECH YOURS-les: maak je eigen hologram!

Tijdens de Dutch Technology Week kun je een MAKE TECH YOURS-les aanvragen voor jouw school. Tijdens de les maken de leerlingen kennis met hologrammen en de technologie erachter; hoe werkt een hologram precies, waar kun je ze voor inzetten en welke invloed heeft dit op ons dagelijks leven? Ze gaan ook aan de slag en maken met behulp van hun telefoon zelf een hologram! De les is geschikt voor leerlingen van groep 7 en 8.


Inschrijven voor de Digi-doeners

Wil je jouw klas voorbereiden op een toekomst met technologie? Geef ze les in digitale vaardigheden. Schrijf je in en ontvang wekelijks gratis de Digi-doener.